Opa opa! Part 1.

Hejsan!

Med detta inlägget så kommer mina inlägg äntligen börja bli någorlunda aktuella igen! Det är faktiskt inte mer än fem dagar sedan som jag kom hem från Grekland, när detta inlägg publiceras. Inte illa ändå!

Jag hade en helt løvely resa. En av de bästa resorna som jag har gjort tror jag. En anledning till det var för att resan var så otroligt välkommen, då jag inte har rest utomlands på så länge p.g.a. the corona virus situation. När jag var på väg ut till en ö utanför Aten, för att göra en dagsutflykt, grät jag av lycka. Jag var så tacksam över att åter igen vara på resande fot och kände mig fylld av upptäckarlust. Livet var så otroligt vackert i den stunden. Något annat som bidrog till att det blev en fin resa var de vackra män som jag träffade och som förgyllde mina dagar.

För att komma i rätt stämningsläge, och för att kunna njuta av detta inläggs innehåll till fullo, rekommenderar jag dig att sätta på den här låten.

Jag landade med flyget i Thessaloniki. Thessaloniki är en stad som jag har besökt en gång förut, för 6 år sedan. Det var inte min favoritstad för att uttrycka saken milt. Det är inte heller något som förändrades efter den här resan. Jag spenderade tyvärr mitt sista dygn i Thessaloniki på denna resan, då jag även flög hem ifrån Thessaloniki. Staden är ganska dyr och trist. Sedan påverkade deras icke-fungerande kollektivtrafik mig på ett kännbart sätt… Mer om detta i ett kommande inlägg.

Här kan ni läsa om mitt tidigare besök i staden.
Jag begav mig hastigt till busstationen för att lämna Thessaloniki och fara till Aten, där jag skulle spendera huvuddelen av min semester. Jag hade tro på och förhoppningar om att Aten skulle skilja sig åt mycket från Thessaloniki. Det gjorde Aten. Jag uppfattade staden som betydligt billigare än Thessaloniki. Staden har också en otroligt härlig vibe – man ser gatumusikanter titt som tätt och det finns en härlig blandning av gamla pittoreska, lummiga områden varvat med andra områden i stål och betong med storstadstempo.
Kort tid efter att jag hade anlänt till Aten upptäckte jag att jag hade kommit till en stad fylld av katter.
Här är ett av de där pittoreska kvarteren som jag pratade om tidigare
Ett övergivet hus i centrala Aten, som jag passerade när jag gick på guidad vanringstur.
Akropolis
Big baby in front of the Acropolis
Jag stannade till och lyssnade på denna smörsångaren.
Ungefär så här lät det när han sjöng.
Många hade tipsat mig om att jag borde besöka Akropolismuseet innan jag besökte Akropolis. Det var ett bra tips! Efter att ha fått lite grundfakta om Akropolis och fått kunna visualisera hur Akropolis såg ut under sin glanstid, hade jag större behållning av mitt besök på Akropolis.
Vegetarisk souvlaki
Dionysosteatern – Teatern är byggd av sten och byggdes på Akropolis sydsida under 500-talet före Kristus.
Athena Niketemplet
De sex karyatiderna
Den här madamen hade hade varit så fräck att hon hade passerat avspärrningen och satt sig och chillade under Athenas olivträd. Inte ville hon flytta sig heller för att jag och andra turister skulle kunna få ta ett vackert foto av trädet.
Vi fick en connection jag och denna ladyn.
Jag gick in på denna baren för att ta ett foto. Sen gick jag ut igen.
Jag for på modernt konstmuseum.
Detta konstverk hette “Leftovers” och skulle symbolisera att Akropolis är en superprodukt för konsumtion och ibland en påminnelse från forna glansdagar, som kan inspirera till nationalistiska narrativ.
Man kan tro att vi fortfarande befinner oss på det moderna konstmuseet. Men det gör vi inte! Dessa skulpturer stötte jag på av en slump när jag tittade in i entrén till en byggnad, på vägen tillbaka in mot centrum.
Mjau
Kissemiss
Jag kan skapa konst.
Little Kook är en restaurang med tema Peter Pan
Monastiriki
Jag lärde känna en vacker kille från Virginia, Amerika som jag hängde med en del under min vistelse i Aten. Här på bilden ser vi även några av hans vänner.
Dagen därpå tog jag tunnelbanan ut till hamnen för att ta båten ut till en ö…. Mer om övistelsen och resten av resan kommer i nästa inlägg!